Potensi Pendapatan Retribusi Parkir: Dari Sudut Pandang Juru Parkir Liar

  • Muhammad Rizal Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Padang
  • Vita Fitria Sari Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Padang
  • Charoline Cheisiviyanny Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Padang
  • Mayar Afriyenti Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Padang
  • Deviani Deviani Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Padang
Keywords: Parking Officers, Management of Parking Activities, Potential Parking Retribution, Parking Attendant Justice, Parking Attendant's Expectations to the Government

Abstract

This research is based on the loss of parking retribution which is quite large in the city of Padang. The purpose of this research is to see the potential retribution generated and the fairness received by parking attendants for parking activities in Padang City, especially in West Padang District. The type of research conducted is descriptive qualitative exploratory. This research method uses primary data and uses observation, interview and documentation techniques in collecting research data. Data analysis in this study using data triangulation. The sample in this study was a parking attendant in West Padang District. The results of this study found that West Padang District has the potential for parking fees of 44% of the set target, if all income and deposits are given to the Padang City Parking Unit. In this study also found that not all parking attendants feel fair with the income they receive.

References

Aditya, I. K., Wijaya, K., Prayudi, M. A., & Yuniarta, G. A. (2017). Analisis Sistem Pengendalian Internal Atas Retribusi Parkir Dalam Meminimalkan Tindakan Pungutan Liar. E-Journal Akuntansi, Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 1, 10.

Agustin, H., Halmawati, & Arza, F. I. (2020). Parkir Meter Sebuah gagas untuk Mengoptimalkan Penerimaan Retribusi Parkir Jalan Umum. Sukabina Press.Amril, I., Abbas, A., & Prahara, S. (2014). Konflik Pengelolaan Parkir Liar Di Pantai Purus, Kec.Padang Barat, Kota Padang. Jurnal Mamangan, III(1), 40–48.

Bungin, B. (2013). Analisis data penelitian kualitatif. PT RajaGrafindo Persada

Dewi, S. R. (2013). PERANAN RETRIBUSI PARKIR DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KOTA MAGELANG. Journal Skripsi.

Eunike, R., Muadi, S., & Sobari, W. (2020). Inconsistency of Regulations Causes Small Parking Revenue Inkonsistensi Peraturan Penyebab Kecilnya Pendapatan Parkir Universitas Brawijaya Direktorat Bina Sistem Lalu Lintas dan Angkatan Kota serta Direktorat Jenderal. 3(1), 15–40.

Faisal, M. (2017). Pengaruh Jumlah Titik Parkir, Jumlah Petugas Parkir Dan Jumlah Kendaraan Terhadap Penerimaan Retribusi Parkir Di Kota Palu. Katalogis, 5(4), 81–91.

Halim, A. (2004). Manajemen Keuangan Daerah. UPP AMP YKPN.

Halim, A., & Nasir, J. A. (2006). Kanjian tentang Keuangan Daerah Pemerintah Malang.

Hani, U., & Djasuli, M. (2015). Menguak Fenomena Lorong-Lorong Gelap Kebocoran Pajak Dan Retribusi Parkir. Jurnal Pamator, 8(2), 109–124, ISSN 1829-7935

Ilosa, A. (2016). Kualitas Pelayanan Parkir Di Tepi Jalan Umum Kota Yogyakarta. Natapraja, 4(2), 107–126. https://doi.org/10.21831/jnp.v4i2.12619

Imam, G. (2020). Grand Theory Teori Besar Ilmu Manajemen dan Bisnis. Yoga Pratama.

Larasati, D. C., & Rohman, A. (2020). Tumpang Tindih Pengelolaan Tempat Parkir (Studi Tentang Retribusi Dan Pajak Parkir Di Kota Malang). Reformasi, 10(1), 45–60. https://doi.org/10.33366/rfr.v10i1.180

Mahmudi. (2010). Manajemen Keuangan Daerah. Erlangga.

Mardiasmo. (2002). Otonomi dan Manajemen Keuangan Daerah. Penerbit Andi.

Moleong, J. L. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. PT Remaja Rosda Karya 31.

Peraturan Daerah Kota Padang No 1 Tahun 2019 Tentang Perubahan Ketiga Atas Pertauran Daerah Kota Padang Nomor 11 Tahun 2011 Tentang Retribusi Jasa Umum, (2019).

Republik Indonesia. (Undang-Undang No 28 Tahun 2009 Tentang Pajak dan Retribusi Daerah.

Republik Indonesia. . Undang-Undang No 33 Tahun 2004 Tentang Perimbangan Keuangan.

Republik Indonesia. . Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintah Daerah.

Ritongga, P. (2010). Analisis Pengaruh Kesadaran dan Kepatuhan Wajib Pajak Terhadap Kinerja Kantor Pelajyanan Pajak (KPP) dengan Pelayanan Wajib Pajak Sebagao Variabel Intervening di KPP Medan Timur.

Riyanto. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. SIC.

Sekaran, U. (2006). Research Methods For Business, 4th Ed. Salemba Empat.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2013). Metode Penelitian Untuk Bisnis. Salemba Empat.

Siahaan, M. (2016). Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Rajawali Press.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Warsito. (2001). Pendapatan Asli Daerah. PT. Rajawali Grafindo Persada.

Published
2023-05-10