Pengaruh Motivasi dan Kemampuan Menulis Karya Tulis Ilmiah terhadap Penyelesaian Skripsi Tepat Waktu Mahasiswa Akuntansi Universitas Negeri Padang
Abstract
This study aims to determine and analyze the influence of motivation and ability to write scientific papers on the timely completion of theses of accounting students at Universitas Negeri Padang. The research population is all accounting students who have completed their thesis course and graduated at the Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Padang. The sample selection used the simple random sampling method. The research sample was 153 accounting students. The data analysis technique in this study was using multiple linear regression analysis. Based on hypothesis testing, it can be concluded that the motivation variable has a positive and significant effect on the timely completion of theses of accounting students. The variable of the ability to write scientific papers has a positive and significant effect on the timely completion of theses of accounting students. The variables of motivation and the ability to write scientific papers together or simultaneously have a significant effect on the timely completion of theses of accounting students. The magnitude of the influence of the variables of motivation and the ability to write scientific papers together or as a whole on the variable of timely completion of thesis by accounting students is 19.2%, while the remaining 80.8% is influenced by other variables that are not used or are outside the model used.
References
Awali, Alisa Balqis. (2020). Pengaruh Motivasi Terhadap Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Pada Situasi Pandemi Covid-19. Conference on Innovation and Application of Science and Technology (CIASTECH 2020). ISSN Online : 2622-1284
Awalia, Fadilla Putri. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Penyelesaian Studi Mahasiswa Pendidikan Tata Rias Universitas Negeri Jakarta. Yasin: Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya. Volume 4. Nomor 1. e-ISSN : 2808-1854. https://doi.org/10.58578/yasin.v4i1.2373
Barus, Gendon. (2022). Mengulik Tiga Faktor Pendukung Percepatan Penulisan Skripsi Mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Volume 12. Nomor 2.
Budhyani, I Dewa Ayu Made dan Made Diah Angendari. (2021). Kesulitan dalam Menulis Karya Ilmiah. Jurnal Mimbar Ilmu. Volume 26. Number 3. E-ISSN : 2685-9033
Febrina, Wetri. (2019). Faktor yang Mempengaruhi Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Teknik Industri Sekolah Tinggi Teknologi Dumai. UNITEX. Volume 12. Nomor 2. e-ISSN 2580-2585
Hidayatullah, Irvan. (2021). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penyelesaian Skripsi Mahasiswa pada Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknik Bangunan. Volume 01. Nomor 01. e-ISSN 2808-4284
Janura, Gema dan Ahyanuardi. (2021). Analisis Kendala Mahasiswa dalam Penyelesaian Skripsi pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. Volume 02. Issue 02. E-ISSN : 2746-461X.
Kusuma, Adi Candra. (2018). Pengaruh Kurikulum, Motivasi Dan Kemampuan Penulisan Karya Ilmiah Terhadap Penyelesaian Tugas Akhir (TA) Mahasiswa Prodi DIII Teknik Komputer Politeknik Harapan Bersama. Cakrawala : Jurnal Pendidikan. Volume 12. Nomor 2. e-ISSN: 2549-9300 DOI: http://dx.doi.org/10.24905/cakrawala.v12i2.1011
Modouw, Henni Beatrix dan Paskah Ika Nugroho. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Kristen Satya Wacana. Jurnal Akuntansi Profesi. Volume 12. Nomor 1. E-ISSN: 2686-2468. DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jap.v12i1.33283
Mustikasari, Molly. (2023). Membaca Kemampuan Menulis Proposal Skripsi Pada Mahasiswa: Jalan Panjang Membangun Literasi Bangsa. Fastabiq: Jurnal Studi Islam. Volume 4. Nomor 1. ISSN 2723-0228
Pratama, Heru Jaka dan Muhammad Abdul Ghofur. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Saat Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. Volume 3. Nomor 4. ISSN 2656-8071 (Media Online). https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.621
Purnamasari, Ramdani. (2023). Analisis Kemampuan Menulis Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi STKIP Taman Siswa Bima. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan. Volume 3. Nomor 1. https://doi.org/10.57251/ped.v3i1.1014
Safitri, Baiq Rina Amalia. (2021). Pelatihan Karya Tulis Ilmiah Bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Kimia UNDIKMA. Abdi Masyarakat. Volume 3. Nomor 2. e-ISSN: 2715-9108
Sardiman, A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Siti, Maslakhah dkk. (2011). Bahasa Indonesia: Panduan Menulis Karya Ilmiah. Yogyakarta: Kanwa Publisher.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. 8 Juli 2003. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 4301. Jakarta.
UNP. (2024). Buku Pedoman Akademik Universitas Negeri Padang. Padang: Departemen Pendidikan Nasional.
Wahjono, Sentot Imam. (2020). Perilaku Organisasi di Era Revolusi Industri 4.0. Depok: PT. RajaGrafindo Persada
Wangge, Magdalena. (2021). Penerapan Metode Principal Component Analysis (PCA) Terhadap Faktor-faktor yang Mempengaruhi Lamanya Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika FKIP UNDANA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 05. Nomor 02. E-ISSN : 2579-9258
Wulandari, Retno. (2020). Pengaruh Faktor Internal Dan Eksternal Terhadap Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Negeri Semarang. Jurnal Pendidikan Biologi. Volume 12. Nomor 1. e-ISSN 2540-9271